Under åren 2000 till 2006 anmäldes dammsugarföretaget Svenska G3 en mängd gånger till Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentombudsmannen. Klagomålen gällde framförallt tvivelaktiga försäljningsmetoder och att det var väldigt svårt att få varan reklamerad. Det dåliga ryktet spred sig och företaget bestämde sig därför att byta namn och försäljningsvara. Det nya namnet blev Aromatisk Teknologi och istället för att sälja Kirby- dammsugare gick man över till hushållsmaskinen Sakura. Men även om namnet gav en skjuts framåt hade företaget enorma problem med sin personalpolitik. I media cirkulerade rapporter om slavlöner och tolvtimmars arbetsdagar, orimliga säljkrav och stressig arbetsmiljö.
Nu har företaget återigen hamnat på tapeten, genom sin underleverantör Bluetech Generation, som bara under de två senaste månaderna har sökt personal till ett 60-tal tjänster runt om i landet. De flesta av tjänsterna är prestationsbaserade och bygger på en rörlig lön.
- Man ska alltid vara försiktig med begreppet rörlig lön eftersom det i stort sett är omöjligt att räkna ut hur mycket pengar man tjänar i slutet av månaden, säger Roger Larsson, ombudsman på Unionen Bergslagen.
På Bluetech har man som princip att ju fler säljbesök - desto högre lön. Enligt företagets egen uppskattning tar ett besök ungefär två timmar plus tillkommande restid. Vill man komma upp i den högsta lönen på 19 600 ska man hinna med sammanlagt cirka 50 besök i månaden. Skulle man komma upp i hälften sjunker ersättningen drastiskt och månadslönen hamnar på 6 000 kronor i månaden.
- Hembesöken tar mer än två timmar och med restiden är man kanske nere på högst ett besök per dag. Lägg då till att du får stå för bil och bensinkostnader själv. Den ekvationen går inte ihop, säger Rolf Gårdsnäs, regionchef i Mälardalen.
Enligt Rolf Gårdsnäs är det inte ovanligt att den här typen av företag försvinner och kommer tillbaka med nytt namn. Av den orsaken är det inte heller helt lätt att komma åt dem eller varna blivande anställda.
- Många gånger är det unga säljare som lyckas i branschen som får erbjudande om att starta franchise. Jag blir lika arg varje gång jag får höra om dem, säger han.
En av dessa unga säljare är just vd:n på Bluetech Generation, Christoffer Lindahl. Han vill dock inte kommentera någonting om företaget eller dess anställningsvillkor.
- Jag känner till ryktena men jag kommenterar ingenting som har med företaget att göra, säger han.