Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

3 som loggar av

Publicerad
Illustration: Lindalovisa Fernqvist
Mobilfria möten gynnar kreativitet och koncentration. Illustration: Lindalovisa Fernqvist

Amelia Adamo, chefredaktör M-Magasin
”Jag kollar inte mejlen hela tiden. Och så har jag slutat fippla med mobilen och smyga in på toa och kolla mejlen när jag är med barnbarnen. Enda problemet är att allt ligger kvar – jag vet inte vilken stressfaktor som är värst.

Jag har svårt för det allmänna beteendet att hålla på med mobilen hela tiden. Och att det uppmuntras, till exempel med hashtaggar, det är idiotiskt. Det är inte bara otrevligt och oartigt att oavsett sammanhang kolla mobilen hela tiden, det är också farligt för koncentrationen.”
 


Emil Vinterhav, CTO, ÅAC Microtec
”För två månader sedan tog vi bort alla stora skärmar hemma: tv och två datorskärmar. Tv:n och datorn dominerade hela ljudmiljön. Det var stundens ingivelse. Många tycker att det är ett drastiskt drag, men vinsterna är många: vi är tillsammans mer, lägger oss och vaknar tidigare och är piggare. Vi är på bättre humör och får mer gjort.

Barnen har kvar sina smarta mobiler och min fru och jag har var sin jobb-laptop. Men vi försöker undvika att kolla mejlen hemma och jag har stängt av notiserna.”
 

Karina di Lucia, konsult personligt ledarskap
”Jag blev stressad av mobilen när jag umgicks med barn och barnbarn. Jag tog bilder på middagarna och var inte ’här och nu’ – fast jag till och med jobbar med mindfulness! Jag var ständigt uppkopplad och kollade Facebook och Instagram sent på kvällen.

Nu gör jag mer medvetna val, och använder mobilen olika beroende på hur dagen ser ut. Vid middagar har jag inte längre med mig mobilen och när jag umgås med mina tonårsbarnbarn är det också mobilfritt.

 

CAJSA HÖGBERG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.